Poznávací výlet do Budapešti ...

13:22

Dnešní článek bude věnován našemu dvoudennímu výletu do Budapešti, na kterém jsme byli s Lubou minulý týden 5. - 6.7. 2016. Na letošní léto jsem měla spoustu plánů s cestováním a ve finále (ač je teprve začátek července) jsme se vydali do země, kterou jsem neměla vůbec na seznamu. Luba před měsícem úspěšně promoval a jako dárek dostal od svých rodičů a sestry tento poznávací výlet do Budapešti.

Abych pravdu řekla, tak jsem měla trochu obavy z toho, že jedeme organizovaně přes cestovku, ale ve finále jsem byla opravdu velmi mile překvapená. Po dobré zkušenosti Lubovi rodiče zvolili cestovku České kormidlo.
Musím říct, že bylo přínosné mít s sebou průvodce, který vám řekne spoustu zajímavostí nejen o historii země, ale také o konkrétních místech, na která se vydáte. Druhé pozitivum, které jsem shledala byl fakt, že vás průvodce zavede přímo na místo bez složitého hledání v mapě a bloudění v uličkách. A taky bylo mnohem pohodlnější, že nás všude dovezl náš autobus s klimatizací, která se v těch vedrech hodila. Průvodce nám tip například na to, kam zajít na oběd. Také nám prozradil, který vstup stojí za to platit a který můžeme s klidem v duši vynechat a poté jsme měli rozchod. Mohli jsme si náš čas na konkrétním místě zařídit dle sebe a buď si jít sednout někam na kávu a nechat se unášet místní atmosférou a nebo se potulovat po náměstí či prozkoumávat výhled ze zámeckých zahrad.

Nevýhodou pro mě je, že mám potřebu nemít kolem sebe Čechy jakmile jsem v zahraničí a zároveň mám potřebu nemluvit česky. Někomu z vás to přijde pravděpodobně trochu směšné, ale je to pro mě způsob, jak vypnout a vyčistit si hlavu. Opravdu mám moc ráda angličtinu a ani nevíte jak jsem se blaženě usmívala v Londýně či v Dublinu, když jsme procházeli ulicemi a já mohla poslouchat úryvky z rozhovorů místních. Bohužel v případě, kdy jedete na zájezd s dalšími čtyřiceti Čechy, tak je tato zvyklost neuskutečnitelná.

A jak na mě Budapešť zapůsobila jako město? Nemohu si pomoct a ani nemohu s jistotou říct, čím to. Ale ač mě okouzlila noční vyjížďka lodí po Dunaji a všude nádherně osvícené památky jako třeba budova parlamentu nebo Budínský hrad, tak mě Budapešť neuchvátila tak jako Brusel či Londýn. Domnívám se, že je to i tím, že mě Maďarská historie nikdy nijak netáhla, kdežto v Londýně jsem padala blahem jen z toho, že se nacházím v zemi, která mi byla sympatická celá školní léta a snila jsem o tom, že v ní budou jednou žít.

Netvrdím však, že je to město, které nestojí za navštívení, protože naopak Luba byl okouzlen tamní architektirou a atmosférou. Jakmile jsme se hned na první zastávce vydali na Gellértův vršek, byli jsme fascinování z toho, že nedohlédnete tam, kde město končí. Z tohoto místa byl opravdu ohromující výhled na celou Budapešť. Z tohoto Gellértova vršku se známou pevností Citadela, uvidíte Budapešť jako na dlani.

První den jsme také navštívili  městskou tržnici Városcsarnoku, kde jsme si nakoupili maďarské klobásky, papriku a různé čalamády. Chtěli jsme ochutnat různé místní pokrmy, ale jelikož byla venku třiceti stupňová horka a mě nebylo ten den zrovna nejlépe, tak jsme se jen kochali a procházeli jsme se. Kromě pokrmů z kyselého zelí jste na každém stánku mohli zakoupit langoš na mnoho způsobů. Například se sýrem a klobáskou, s kyselím zelím, s čerstvou zeleninou a jogurtovým dipem apod. Z tržnice jsme se vydali pěšky na známou obchodní ulicí Váci utca a po ní jsme došli až k bazilice sv. Štěpána. Večer pak už následovala zmíněná plavba lodí.

Druhý den byl už méně náročný a v plánu byla návštěva Tropicaria. Zde jsme se přenesli do světa tropů s množstvím podmořských živočichů. Na můj vkus zde bylo až nadměrné množství hadů, hmyzu, žab a pavouků, ale vyobrazený kus deštného pralesa a obrovské akvárium, prosklená chodba, kde vás svrchu i ze stran obklopuje mořská voda plná ryb, rejnoků, žraloků a jiných živočichů, to vykompenzovala. Na odpoledne byly v plánu známé termální lázně Széchenyi, ale my jsme zvolili zoologickou zahradu, ve které nás zaujala zvířata, která jsme doposud neměli možnost zahlédnout.

Ač jsem slibovala z tohoto výletu vlog, bohužel mě zklamala technika a z nepochopitelného důvodu mi olympus smazal vide a fotky i přes snahu z karty ještě něco dostat a vyměnit karty se toto opakovalo a tak mám z tohoto výletu pouze fotky =)